Warning: Declaration of TarskiCommentWalker::start_lvl(&$output, $depth, $args) should be compatible with Walker_Comment::start_lvl(&$output, $depth = 0, $args = Array) in /hsphere/local/home/ackerfors/snigel.nu/wp-content/themes/tarski/library/classes/comment_walker.php on line 0 Warning: Declaration of TarskiCommentWalker::start_el(&$output, $comment, $depth, $args) should be compatible with Walker_Comment::start_el(&$output, $comment, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /hsphere/local/home/ackerfors/snigel.nu/wp-content/themes/tarski/library/classes/comment_walker.php on line 0 Olle Linge - Languages, literature and the pursuit of dreams · Kapitel 1: Bron till frihet

Kapitel 1: Bron till frihet

Det här är en pågående kampanj i mitt egenskrivna rollspel Magneter och mirakel (vi får se när jag blir klar, det dröjer ett tag till): Alla rollpersoner utom en är flyktingar från Östanland (en magisk teokrati). Flykten sker mot den norra delen av kontinenten. Innan kampanjens början har de tagit sig över gränsen med hjälp av den enda rollpersonerna som inte flytt. Spelet börjar när de sammanstrålar en halv dagsmarsch in på Nordanländskt territorium. De övernattar i ett gammalt smugglartillhåll.

Liten varning: Delar av den här kampanjen kommer att användas till officiellt material. Vet du med dig att du kommer spela och inte spelleda Magneter och mirakel är det dumt att läsa. Jag lägger upp det här för att jag vill berätta om hur vi spelar, samt för att föra anteckningar över vad som händer.

Rollerna är ännu inte fullt utkristalliserade, men en del går ändå att säga om dem:

Doktorn (Johan) – Doktorn är en läkare (duh) som ursprungligen kommer från Sunnanland. Numera reser han runt mycket i Nordanland och hjälper då och då flyktingar över gränsen. Det är han som organiserade gränsövergången.

Garde (Michael) – En skum medelålders man som egentligen verkar trivas mycket bättre i en stad än ute i vildmarken. Varför han ville fly från Östanland är okänt för de övriga, men han har mumlat något om ett arbete där saker inte gick som de borde.

Keman (Henrik) – Keman är kort och senig ex-soldat från Östanland och av någon anledning tyckte han inte att det var något att satsa sin framtid på. Han var framstående skarpskytt med sitt magnetlåsgevär och när han deserterade passade han på att ta med sig sitt ovärderliga vapen.

Oviv (Alva) – Oviv är en ung flicka, också hon från Östanland. Mer än så är det ingen som vet, inklusive hon själv. Under flykten tvingades hon att gömma sig i ett utrymme med mycket dålig luft. När hon hittades var hon medvetslös och när hon kvicknade till, mindes hon nästan ingenting om vare sig själv eller något annat.

Gali (Daniel) – En ung och äventyrslysten man från samma område som de andra. På samma sätt som för de andra är den exakta anledningen till hans flykt okänd. Han är impulsiv och handlar gärna innan han tänker.

Efter att kort ha diskuterat vad de skulle göra, bestämmer sig rollpersonerna för att sikta på den stad som ligger drygt en halv dagsmarsch mot nordväst. De har samlats i en grotta som ofta används av smugglare och i den finner de skydd för kyla och vind. Det är mitt i vintern och utanför är vinden dödligt kall. Morgonen därpå ger de sig av igen och kommer så småningom fram till en ravin. Doktorn minns ravinen och en magnetbro som leder över den, men sedan han var här sist har man magnetbanan byggts ut och bron är mycket större. Det ser dessutom ut som om tornruinen som låg vid bron har restaurerats och att det nu bor någon där. Östanlands blågröna fana fladdrar i blåsten från tornets topp. De iakttar några män som korsar bron efter att ha pratat med vakterna en lång stund.

Dagen spenderas på att undersöka området och se om det finns någon annan väg över. Det verkar inte vara så, i alla fall inte inom några kilometer åt varje håll. Den djupa snön hindrar dem från att ta en stor omväg åt norr eller söder, där det kanske går att passera ravinen utan bro. Det är bara doktorn som har papper och kan klara sig över helt legitimt. De kommer på ett antal mer eller mindre vilda planer för att ta sig över. En av de bättre handlar om att försöka komma upp på magnetbanan och sedan bara gå över via den. De hittar en del stockar i grottan som använts för att sitta på, men de kommer inte på något bra sätt att höja sig de fem metrarna som behövs för att komma upp till magnetbanan.

Istället väljer de att försöka smyga sig över nattetid. Det går nästan bra. Gali går näst sist och blir upptäckt. Han lyckas dock övertala vakten att de hade släppt över honom på andra sidan och att allting är i sin ordning. När alla väl är över blir det snart tydligt att de står inför ett annat problem, nämligen var de ska spendera natten. Det är mycket kallt och snöar och det är över åtta timmar kvar till gryningen. Efter en del debatt bestämmer de sig för att gå tillbaka till bron och försöka övertala vakterna om att de ska dela med sig lite av värmen.

Eftersom Gali tidigare sagt att han var ensam, går han efter de andra. Med mutor och lite övertalning så lyckas doktorn skaffa plats åt sig själv och övriga tre inne i husets värme. När Gali helt oväntat dödar den första vakten som öppnar dörren, blir det fullt kaos. Alla hade räknat med att han skulle försöka övertala vakten att han också kunde få komma in. Vakterna förstår inte att rollpersonerna tillhör en och samma grupp och rusar ut i natten efter marodören. Han skadar en till, men blir sedan nedhuggen. Keman har vid det här laget fått fram sitt mytomspunna vapen och fäller de två vakterna som sprang ut. Efter mycket brottning lyckas Garde med hjälp av Oviv att få bukt med den sista vakten inne i huset. Fyra vakter är döda och Gali är mycket svårt skadad. Tack vare snön och natten har huvudstyrkan i tornet på andra sidan inte märkt något.

Läget inför nästa möte är kritiskt. De har en svårt skadad man med sig och det är ungefär fyra timmars gång till staden och säkerheten. Å andra sidan bör det ta mycket längre tid än så eftersom de måste släpa med sig den skadade på någon form av släde. Situationen kompliceras ytterligare av att vakterna förmodligen kommer leta efter dem och att de kan röra sig snabbt och utan att sinkas av en klumpig släde. Ska de överge Gali och rädda sig själva, eller kan de lista ut ett sätt att få med sig honom också?

Tags: ,