Warning: Declaration of TarskiCommentWalker::start_lvl(&$output, $depth, $args) should be compatible with Walker_Comment::start_lvl(&$output, $depth = 0, $args = Array) in /var/www/snigel.nu/public_html/wp-content/themes/tarski/library/classes/comment_walker.php on line 0 Warning: Declaration of TarskiCommentWalker::start_el(&$output, $comment, $depth, $args) should be compatible with Walker_Comment::start_el(&$output, $comment, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /var/www/snigel.nu/public_html/wp-content/themes/tarski/library/classes/comment_walker.php on line 0 Olle Linge - Languages, literature and the pursuit of dreams · Ett år och hundra spelmöten Warning: Use of undefined constant fb_admins - assumed 'fb_admins' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/snigel.nu/public_html/wp-content/plugins/facebook-open-graph-meta-for-wordpress/facebook_opengraph.php on line 252 Warning: Use of undefined constant og_type - assumed 'og_type' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/snigel.nu/public_html/wp-content/plugins/facebook-open-graph-meta-for-wordpress/facebook_opengraph.php on line 254

Ett år och hundra spelmöten

Ett knappt år och hundra spelsessioner har gått sedan jag tillsammans med en god vän drog igång vårt onlinerollspelsprojekt: Antioch. Under dessa hundra spelmöten har det förstås hänt otroligt mycket och tanken med den här artikeln är att försöka delge er hur spelet har varit, vad som har hänt och hur spelets framtid ser ut. Att till fullo återge nöjet i ett rollspel är som bekant dömt att misslyckas, eftersom ett återberättat rollspelminne sällan kan mäta sig med verkligheten. Jag ska ändå göra ett försök att fiska fram det som kan väcka ert intresse.

Rollpersonerna anländer till stationen Antioch i början av mars. Det är en experimentell station från vilken motståndsrörelsen kan operera utan att de upptäcks. Ny teknologi maskerar aktiviteten från maskinerna som ständigt söker efter de få människor som lever i denna postapokalyptiska Matrix-värld. Möjligheterna med en sådan station är enorma, men ligger ännu på teststadiet. I Zion råder stor politisk kontrovers kring stationens existens och motiven är allt annat än glasklara.

Kapitel 1 – Introduktion

De första månaderna introducerades konceptet till spelare och rollpersoner. Vi kom tillrätta med spelformen, experimenterade med den och konstaterade att det fungerade bra. På stationen hände det inte så mycket dramatiskt, utan spelets fokus låg på den sociala sidan. Ett par viktiga spelmöten lade grunden till hur spelet skulle fungera senare.

Kaptiel 2 – Stormvarning

Kapitlet inleds med en dramatisk nödsituation. En nödsignal från skeppet Vectorspace når stationen och ett räddningsteam skickas ut för att undsätta dem. Väl på plats finner man skeppet kraschlandat i en underjordisk grotta och en räddningsaktion startar omedelbart. När den är i full gång händer det som inte får hända, fientligt utslag på radarn. Operationen avbryts och de som är kvar lämnas att dö. Precis innan rollpersonerna blir köttfärs, bränner något av en EMP i grottan och all elektronik dör. Rapport från Zion visar att inget skepp opererade i området vid den tidpunkten.

Även om Gud tycks ha klivit in och räddat dem (många hävdar det), var det många som blev illa åtgångna. Besättningen från Vectorspace kommer till Antioch och en del kommer att stanna där länge. Ett stort antal nya kommer också från andra håll, dels fräscha från Matrix och dels från andra skepp, stationens besättning utökas stadigt.

Samtidigt händer det mycket på den sociala sidan. En disciplinövning urartar och en ny besättningsman blir skadad. Händelsen ger upphov till allvarliga splittringar bland de andra, som fortsätter under lång tid. Det hela utvecklas till ett mer eller mindre tragiskt drama med skuld, svartsjuka, hat och kärlek i centrum (kan TV3 så kan vi).

En ny fänrik kommer till stationen och börjar rensa upp och få ordning på disciplinen på stationen. Han möts av hårt motstånd från många, men andra menar att det är nödvändigt för att livet ombord ska fungera. Kraven på att stationen ska prestera börjar öka allteftersom den visar sig operationsduglig.

Session 2-3:

Snigel: “Typ. En del saker förändras inte av sekler och utrotningskrig.” Mer bitterhet.

Gastono: Han nickar men förlorar ord och fyller därför munnen med mat igen.

Snigel: Hon suckar. “Nåja. Folk förblir för dumma för att ta vara på sig själva, inget nytt att sörja över direkt.”

Gastono: Han skakar lätt på huvudet. “Det är ju tyvär så.”

Snigel: “Anser du dig stå över dem?”

Gastono: Han tänker en stund. “Nej.”

Snigel: Hon ler. “Tänkte väl det. Jag antar att du motiverar det med något i stil med att alla är lika mycket värda och att du inte vill ställa dig över någon?”

Gastono: Han ler brett. “Ja.”

Snigel: “Varför beklagar du dig över något du själv är orsak till? Har du inte styrka nog att styra ditt eget liv?”

Kapitel 3 – Ännu ej avslutat

Kapitel tre har pågått sedan i början av december förra året och har hittills bjudit på en hel del. De sociala konflikterna fortsätter, om än på en mer personlig och privat nivå. Under Stormvarning dog en karaktär, Razor, under mystiska omständigheter och efterlämnade sig ett mysterium: ett program som ingen kan knäcka och som tycks totalt meningslöst. Nu när säkerheten kontrollerats börjar programmet undersökas från insidan.

Också utanför stationen händer det saker. En del av kamoufleringen bygger på att Antioch ligger på botten av en underjordisk sjö, och under ett dyk på stationens utsida, påträffas något märkligt. Ett diskusliknande föremål i metall, som av stationens kapten bortförklaras som kvarglömd testutrustning från stationens födelse. Ytterligare dyk avslöjar inget liknande.

I nuläget är det ett öppet läge. Programmet som Razor lämnade efter sig har bara börjat undersökas och för att förstå sig på hans bortgång måste de gräva sig ned till botten och förstå programmet. Stationens mjukvaruguru kan inte knäcka det och är extremt förvirrad, vem har skapat det? Den sociala situationen kan nog liknas vid en krutdurk som är i full färd med att explodera.

Session 3-6:

Gastono: Flame återgår ännu en gång till rapporten och tar en klunk av sitt kaffe.

Snigel: Spitfire går nära förbi Flame på vägen tillbaka. Precis när hon passerar, sträcker hon ut handen och knackar honom lätt i bakhuvudet. Ett metalliskt ljud är resultatet när hennes nagel slår mot pluggen. “Du och jag ska prata sen.” Hon säger det lågt, så att förmodligen ingen annan hör. Sedan går hon oberört vidare och slår sig ned på sin plats.

Gastono: Flame rycker till då hon rör honom och tittar upp mot henne men sedan snabbt ner i rapporten igen. Mycket började röra sig i hans huvud, lite för många saker att tänka på vid ett tillfälle. Rapporten i hans knä fungerade som täckmantel för att få vara tyst, han läste inte, utan grubblade…

Session 3-11:

Gastono: Flame fortsätter långsamt och lite trevande. “Vi hittade ett föremål som satt fast i skrovet på stationen.”

Rygar: Sickle ser frågande ut. “Vad?”
Gastono: Han tar ett djupt andetag innan han fortsätter. “Det är det som är det underligga med hela saken. Vi vet inte och har inte blivit informerade.”

Rygar: Sickle nickar. “Inte ens Spitfire… Vet Bishamon om det här?”

Gastono: Han ler lite grann men svarar allvarligt. “Ja, föremålet ligger troligen på hans kontor för att vara exakt. Det var han som ledde hela ‘operationen’.”

Rygar: Sickle ser tveksamt mot Flame. “Det låter ju helt…. ” Han finner återigen inga ord.

Gastono: Flame tittar på Sickle. … konstigt?”

Rygar: Sickle nickar. “Konstigt.” Han upprepar ordet nästan för sig själv “Jävligt konstigt…”

Så vad väntar du på?

Vi spelar över IRC när spelare har tid och lust. 100 spelmöten på under ett år är ett talande bevis för att det fungerar ganska bra. Själv är jag otroligt nöjd med spelet, samtidigt som jag ser fram mot så mycket spel som möjligt även under kommande år. Det finns mer att hämta ur både spelformen och den nuvarande handlingen. Vi är på ruta ett än så länge, så att säga. Det finns inga krav på hur mycket du ska spela för att få vara med, men de flesta som har provat har uppskattat spelet.

Till formen fungerar det exakt som att spela rollspel hemma i vardagsrummet: du talar om vad din karaktär gör och säger (i text då). Vi bryr oss inte så mycket om regler och strid är en viktig men liten del av spelet. Det är fullt möjligt att skräddarsy rollpersoner så att du kan spela vad du tycker om. Gillar du actionstinna grunts? Inga problem. Vill du spela en pacifistisk läkare? Kör hårt. Valet är ditt.

Ytterligare information

Huvudkanalen för information om Antioch är forumet som finns här på Rollspel.nu. Hemsidan innehåller också mycket grundläggande information om spelformen och lite info om spelvärlden som kan vara bra att känna till. Där finns även samtliga loggar tillgängliga för den nyfikne. Spelet sker på IRC-nätet FreeNode (irc.freenode.net) och kanalen du ska hoppa in i heter #antioch-ooc. Annars går det bra att PM:a mig, kommentera artikeln eller kasta ett elektroniskt brev, adress återfinns i min profil.

Sist av allt vill jag tack alla som spelat och hjälpt till under det gånga året, inga nämnda, inga glömda som man säger. Det viktiga är att utan er hade det aldrig blivit något av det här och jag är er evigt tacksam för att ni hjälpt mig att förverkliga ett såpass roligt och givande projekt.

Hemsida: www.snigel.nu/antioch
Forum: Kaleidoskop

Tags: , ,

  1. Snigel’s avatar

    Samma artikel finns publicerad på http://www.rollspel.nu

    Reply

  2. Caroline’s avatar

    Nu har jag läst den. :) Det låter fortfarande ascoolt…hade det inte varit för att jag inte har tid och dessutom har för dåligt grepp om Matrix-världen (och för lite intresse för att åtgärda det) så hade jag garanterat hoppat in. :)

    Reply

  3. Snigel’s avatar

    Det behövs inte så mycket mer kunskap om världen förutom det man får i första filmen. Resten är annorlunda och även en del som är med i den filmen har vi ändrat på. Just det är inget problem. Att ha tid är förstås en annan sak :)

    Reply