Källkritik i praktiken

Under utbildningen finns praktik utspridd över hela året, där det är tänkt att man ska praktisera läraryrkets ädla konst. För att hjälpa oss att fokusera, har vi fått ett antal uppgifter vi ska genomföra på praktiken. Den första av dessa handlar om IKT och källkritik. IKT är ungefär samma sak som IT, förutom att man lagt till ordet kommunikation mellan information och teknik.

Texten består av mina funderingar kring källor och källkritik och hur man ska få eleverna att första poängen. Jag har också i korthet beskrivit hur jag genomförde min uppgift i praktiken och hur det avlöpte. Texten är författad på det engelska språket och uppgår till tre sidor. Uppgiften gick ut på att:

1) Redogöra för för och nackdelar med IKT
2) Resonera kring hur källkritiskt tänkande kan överföras till elever
3) Redogöra för de sidor man använt för uppgiften

Dokumentet kan laddas ned i RTF-format här och bör gå att läsa i de flesta ordbehandlare ni kan hitta.

Tags: , ,