Sista sömnrapporten – 30 dagar

Med den här rapporten slutför jag mitt sovexperiment (länk till första rapporten och andra rapporten) efter de trettio dagar jag hade planerat från början. Innan jag kommenterar det hela ska jag dock presentera siffrorna så att det finns något att utgå ifrån.

Datum Sova Vakna Tid Nap Pigg
070216 01:00 07:00 360 25 5
070215 01:00 07:00 360 30 5
070214 00:00 07:00 420 30 3
070213 23:00 07:00 480 00 3
070212 01:00 07:00 360 00 3
070211 23:30 07:00 450 30 5
070210 02:00 07:00 300 00 4
070209 01:30 07:00 330 00 4
070208 01:00 07:00 360 30 4
070207 01:00 07:00 360 30 4

Jag har kommit fram till två saker efter det här experimentet. Det första är ganska självklart och går ut på att det är en bra idé att gå upp samma tid varje dag. Det är dock viss skillnad på att uppleva det och att ha fått det berättat för sig. Fördelarna med att gå upp vid samma tid varje dag är omfattande och handlar framförallt om att det är mycket lättare att komma upp och att man slipper vara trött på morgonen.

Den andra slutsatsen jag drar av experimentet är att sex timmars sömn på natten och en halvtimmes på eftermiddagen är optimalt för mig. Då är jag som piggast, samtidigt som jag maximerar antalet vakna timmar per dygn. Naturligtvis kommer jag inte att följa detta lika slaviskt nu när experimentet är avslutat, men jag kommer att göra det i mycket högre utsträckning än tidigare.

Nu gäller ju inte det här för alla, eftersom sömn är något tämligen individuellt. Däremot tror jag att de flesta skulle vinna på att våga experimentera lite med sin sömn för att komma underfund med hur den fungerar. Även om målet inte är att maximera antalet vakna timmar, kan man ändå få en mer behaglig sömn och därmed en mer harmonisk tillvaro. Att prova skadar sällan och i det här fallet har i alla fall jag tjänat mycket på det.

Tags: , ,