Warning: Declaration of TarskiCommentWalker::start_lvl(&$output, $depth, $args) should be compatible with Walker_Comment::start_lvl(&$output, $depth = 0, $args = Array) in /hsphere/local/home/ackerfors/snigel.nu/wp-content/themes/tarski/library/classes/comment_walker.php on line 0 Warning: Declaration of TarskiCommentWalker::start_el(&$output, $comment, $depth, $args) should be compatible with Walker_Comment::start_el(&$output, $comment, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /hsphere/local/home/ackerfors/snigel.nu/wp-content/themes/tarski/library/classes/comment_walker.php on line 0 Olle Linge - Languages, literature and the pursuit of dreams · Rollperson: Chimera

Rollperson: Chimera

Det här är en rollperson skapad med hjälp av regelkärnan Nyx. Den aktuella spelvärlden är den som används i onlinerollspelet Antioch och karaktären kan tjänstgöra som exempel både på hur rollpersoner i Nyx ser ut och på hur reglerna kan anpassas till en spelvärld. Det här är en komplett rollperson och ska inte behöva något ytterligare (utom möjligen en bild) för att vara spelbar. En av grundtankarna i systemet är att allting som är viktigt för karaktären ska hanteras av reglerna, samtidigt som det som inte är viktigt helt utelämnas. Attributen lägger grunden för karaktärens spelvärden, men det är aspekterna som verkligen definierar personen.

Alias: Chimera
Namn: Emmy Campbell
Klass: Freemind
Ålder: 24
Kön: Kvinna

Attribut:

Kropp 7: Chimera ungefär medellång, med en slank och smal figur. Hon ger ständigt intrycket av att vara på väg någonstans. Ett leende är aldrig långt borta och ett okynnigt glitter i ögonen skymtar även i de allvarligaste av situationer.

Medvetande 7: Hennes sinne fungerar inte riktigt som andras framförallt inte vad gäller uppmärksamheten, som är exceptionell och aningen märklig. I övrigt är hon tämligen klipsk, men inte så att det förslår.

Interaktion 3: Chimera har alltid lätt för att komma överens med andra och rör sig lätt och ledigt i alla tänkbara situationer. Faktum är att hon älskar nästan alla människor hon möter. Problemet är bara att många har svårt för henne och ofta känner sig osäkra när hon är i närheten.

Aspekter:

Att Chimera är Socialt ur fas (3) märker man med en gång. Hon har en bristande förmåga att första sociala koder, vilket innebär att hon jämt och ständigt gör sådant som alla andra människor kommit överens om att inte göra. Eftersom hon är en snäll människa, är det aldrig elaka saker, utan det handlar till exempel om för mycket kroppskontakt eller att tala om fel saker vid fel tillfällen. På sätt och vis är hon som ett barn som inte riktigt förstår de oskrivna regler som gäller för social samvaro.

Överkänslig perception (2) innebär att alla hennes sinnen registrerar sådant som andras inte gör. Hon tycker om att tolka vad hon uppfattar, även om det ofta blir på en flummig nivå som få andra kan uppskatta. Känseln och synen är extra känsliga, varför hon ofta spenderar långa stunder med att känna eller se på saker. Båda två kan ge upphov till situationer obekväma för de som inte klarar av att hantera hennes sätt att vara.

Chimera Inger hopp (2) vart hon än går. I en mörk och dyster värld är det få som konsekvent kan vara lyckliga och verkligen visa för andra att de är det, men Chimera är en av dem. Även om alla inte gillar hennes sätt att vara, har hon ett nästan magiskt sätt att smitta av sig på sin omgivning med sin eviga livsglädje och energi.

Hon har ett Flyktigt sinne (2) till naturen och hon har sällan tålamod att fokusera på en sak speciellt länge (detta övertrumfas dock då och då av hennes överkänsliga perception). Hon tenderar att värdera fysisk aktivitet mer än mental och blir snabbt uttråkad om hennes sällskap envisas med att prata för mycket.

Att vara Naiv (1) i en hård verklighet är ibland inte lätt. Chimera har ofta mycket svårt att skilja på när människor ljuger, är ironiska eller på något annat sätt inte är vad de utger sig för att vara. Hon är godtrogen och litar blint på nästan vem som helst.

Chimera pratar gärna om att hon har en Tragisk bakgrund (1), där hennes far bröt mot reglementet för att frita sin dotter och sedan blev avrättad som straff. Hon är inte ett dugg generad över att prata och tycks inte heller beklämd av ämnet som sådant. I samverkan med att hon är socialt ur fas kan detta leda till jobbiga situationer för de hon pratar med.

Det dröjde länge innan någon lyckades övertala Chimera att bli något. Hon genomgick en Livvaktsträning (1), men förstod aldrig riktigt varför hon skulle skydda en speciell person mer än någon annan. Hennes uppfattningsförmåga gjorde dock att utbildarna tänkte sig att det i alla fall var värt besväret.

Hon är en sann Upplevare (1) och hennes högsta mål är att uppleva så mycket som möjligt innan hon dör. Det är inget medvetet mål, utan snarare en tråd som löper genom alla hennes handlingar. Därför blir hon lätt uttråkad av rutiner och sådant hon stött på förr.

En liten idiosynkrasi är att hon Ogillar barn (1), vilket hon paradoxalt nog gör för att de inte beter sig som folk. Själv gör hon det förstås inte heller, men kanske finner hon barn mer lika henne själv och därför har hon svårt att hantera dem.

Som Freemind (1) har Chimera en ganska speciell relation till Matrix. Hon är paniskt rädd för det och kan inte på några villkor tänka sig att bli inkopplad. Dettas gäller inte konstruktioner och andra av människor skapade program. Fobin är irrationell och hon varken vet eller bryr sig om varifrån den kommer.

Tags: ,